AVB | Voertuigbeheersing.
AVB | Voertuigbeheersing.
Oefeningen motorrijles voertuigbeheersing fase AVB.
In Nederland wordt grote waarde gehecht aan de motor voertuigbeheersing, het onder controle hebben van je motorfiets. Onze wegen zijn dichtbevolkt met haastige verkeersdeelnemers tussen de ontspannen dagjesmensen. Veel kans op onverwachte situaties, van die situaties waarbij je als motorrijder op je best moet zijn.
Tijdens je motorrijles voertuigbeheersing leer je 12 oefeningen die je in de praktijk zeker nodig zult hebben. Deze 12 oefeningen zijn verdeeld in 4 clusters.
Bij het praktijk examen AVB zul je 7 van die 12 oefeningen moeten laten zien aan de examinator. Er zijn 4 verplichte oefeningen, uit elk cluster een. De 3 andere oefeningen, ook uit elk cluster 1, zijn op aangeven van de examinator van het CBR. Je zult 5 van de 7 oefeningen correct uit moeten kunnen voeren waarbij geldt dat er minimaal 1 oefening per cluster, cluster 2, 3 en 4, correct uitgevoerd is. Wanneer je een oefening onvoldoende uitvoert mag je deze 1x overdoen.
Op deze wijze toetst het CBR dat je op alle vlakken over voldoende motor voertuigbeheersing beschikt en je met vertrouwen de weg op kan.
Volg motorrijles bij Motorrijles Arnhem | Verkeersschool Van den Bergh en we helpen je al deze AVB oefeningen tot in detail te beheersen.
Motorrijles | Alle oefeningen.
Motorrijles | Alle oefeningen.
AVD | Verkeersdeelneming.
AVD | Verkeersdeelneming.
‘Rijden op de weg’ Verkeersdeelneming Fase AVD.
Eenmaal geslaagd voor je examen voertuigbeheersing dan volgt het examen verkeersdeelneming. Wij plannen altijd een lesuur motorrijles voor het examen. Dus als je om 14:00 examen doet moet je om 13:00 al bij onze Verkeersschool zijn. We controleren dan of je de benodigde papieren bij je hebt.
Te weten:
- Geldig ID (mag ook jouw geldige autorijbewijs zijn)
- Oproepkaart (deze krijg je bij de reservering gemaild)
Dan volgen de laatste aanwijzingen en krijg je nog uitleg over BRAVOK.
Dat zijn:
- Banden.
- Remmen.
- Accu.
- Verlichting en vering.
- Olie.
- Ketting en tandwielen.
Vervolgens gaat de rit tijdens deze motorrijles richting CBR. Daar moeten we uiteraard ruim op tijd zijn. In de kantine wacht je met je instructeur op de oproep. In de examenzaal zal de examinator je papieren en ID controleren en uitleggen wat hij van je verwacht met het examen verkeersdeelneming.
Dan de examenrit!
Dan de examenrit!
Je gaat op pad vanaf het CBR.
De examinator volgt samen met je instructeur in een auto. Via de communicatieapparatuur vergelijkbaar zoals die met de motorrijles wordt gebruikt krijg je aanwijzingen van de examinator. Omdat je met een auto gevolgd wordt kan het gebeuren dat je examinator wat achterop raakt. Dat is niet erg. Blijf vooral je eigen rit en tempo rijden. Mocht de afstand te groot worden en hij je niet meer kan beoordelen zal hij je vragen even een veilige plek te zoeken en te stoppen.
Tijdens de rit toetst de examinator of jij veilig en geheel zelfstandig door het verkeer kunt komen. Kijk eens op de site van het CBR “Hoe gaat het examen verkeersdeelneming” voor meer info.
Verder let hij onder andere op:
- Je kijkgedrag.
- Plaats op de weg.
- Toepassen en volgen verkeersregels en tekens.
- Beheersing van voertuig in het verkeer.
Na terugkomst krijg je direct te horen of je geslaagd bent. Als je geslaagd bent, en dat hopen wij van harte met jou mee, zit de rijopleiding erop! Mocht je helaas zakken dan zal de examinator motiveren waarom tot dat besluit is gekomen. Een paar aanvullende lessen en een herexamen helpen jou dan alsnog aan het motorrijbewijs. Vervolgens keer je met je instructeur terug naar de Verkeersschool.
Alvast veel succes met de motorrijopleiding!